Blogi

Mitä hyötyä itseorganisoituvasta kumppanista on asiakkaalle?

Maksavan asiakkaan korviin jutut IT-alan ”parhaista työpaikoista” saattavat särähtää melkoisena hihhulointina. Mietit ehkä, laskutetaanko sinulta tälläkin hetkellä pleikan pelaamisesta ja laten litkimisestä hipsterikuppilassa. Mitä järkeä itseohjautuvuudessa ja esimerkiksi siinä, ettei koodarifirmassa ole lainkaan esimiehiä, on asiakkaalle?

Mietitäänpä hetki asiakkaalle tärkeitä asioita. Ohjelmistoprojektiin halutaan mukaan osaavia tyyppejä, läpinäkyvyyttä asioiden etenemisen seuraamiseksi sekä maaliin pääsyä sovitussa aikataulussa ilman suurta yllätystä hintalapussa tai toteutuksen toimivuudessa. Ideaalitilanteessa projekti on viety läpi asiakasta kuunnelleen, hyvällä keskusteluyhteydellä, tekemisen meiningillä ja yhdessä oivaltaen. Juuri näiden asiakkaiden toiveiden toteuttamiseksi olemme päätyneet itseorganisointiin.

Itseorganisoinnin hyödyt asiakkaalle

Meillä ei ole organisaatiokaavioon piirrettynä pysyviä laatikoita ihmisille vaan paras mahdollinen tiimi muodostetaan aina asiakkuuden ympärille. Tiimit muokkautuvat ja muuttuvat asiakastarpeiden muuttuessa.  Kun päivittäinen työ alkaa, tiimin ja asiakkaan välissä ei ole väliportaita. Tiimi on siis itse vastuussa siitä mitä asiakkaalle luvataan esimerkiksi laadun tai deadlinejen suhteen ja samalla siitä, että asiakas pysyy tyytyväisenä.

Tiimillä ja jokaisella työntekijällämme on valtuudet tehdä päätöksiä ilman turhaa byrokratiaa. Jos hankkeessa esimerkiksi tarvitaan uusia työkaluja, ne voidaan hankkia ilman monimutkaista lupaprosessia ja työssä päästään ripeästi eteenpäin. Tiimi voi itsenäisesti myös sopia, miten ja missä työ on sujuvin toteuttaa. Me kun uskomme, että fiksut ihmiset tekevät fiksuja asioita ja parhaat päätökset tehdään siellä, missä on paras tietämys asiasta.

Vanhenneet meriitit eivät oikeuta isoon tuntilaskutukseen

Itseorganisoituun työyhteisöön rekrytoidaan ja sinne hakeutuu töihin asiantuntijoita, joilla on sopiva annos kokemusta ja kyky paitsi toteuttaa asiakkaan toivomat ratkaisut, myös arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja ja miettiä kokonaisuuksia.  Työyhteisö jo itsessään luo valmiuksia muutoksenhallintaan, jatkuvaan kehittymiseen ja tiedon avoimeen jakamiseen. Asiakkaalle tämä näkyy osaamisena, vastuunkantona, uusimman tietämyksen jakamisena ja joustamiskykynä muuttuvissa tilanteissa.

Kisaa rekrymarkkinoilla parhaista osaajista ei voiteta pelkällä biljardipöydällä ja limukaapilla. Olemme yhdessä tekijäporukallamme päätyneet ratkaisuun, jossa emme kilpaile alan kovimmalla palkkapussilla vaan mahdollisuuksilla oikeasti vaikuttaa omaan työhön ja kehittymiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käytämme 20 % työajastamme uusien asioiden opetteluun. Panostamme siis rahalla palkitsemisen ohella aikaa siihen, että olemme kilpailukykyisiä osaajia myös tulevaisuudessa ja voimme tarjota asiakkaillemme aina tuoretta tietämystä.  

Asiakkaana olet merkityksellisessä roolissa valitessasi yhteistyökumppania. Työn merkityksellisyys syntyy paitsi työyhteisöstä itsestään, myös siitä, kuinka  mielenkiintoisia ja merkityksellisiä projekteja pääsemme yhteistyössä tekemään.

Jos mutkaton tapamme toimia kuulostaa sopivalta oman ohjelmistokehitysprojektisi vauhdittamiseen, ota yhteyttä!

 

TUTUSTU PALVELUIHIMME

KURKKAA ASIAKASREFERENSSIMME

Jätä yhteydenottopyyntö

Aiheet: Itseorganisoituminen, Asiakaskokemus

Heli Järvenpää
Heli Järvenpää

Kirjoittamista ja laulamista rakastava markkinointipäällikkö.