Blogi

Lean Marketing -koulutus pakotti kohtaamaan keskeneräisyyden

Kaikki lähti liikkeelle viattomasta kurssityöstä. Lean Marketing -koulutuksessa tuli luetella asioita, jotka oli arjessa törmätessään kohdannut “tämänkin voisi hoitaa paremmin” -tuhahduksella. Pyydettiin poimimaan tästä harmitusten listasta ratkottavaksi jokin sellainen ongelma, joka ei mitenkään liittynyt omaan päivätyöhön. Jotta olisi mahdollisuus tarkkailla ratkaisuvaihtoehtoja avoimesti ilman kokemuksen jäykistystä, ennakko-olettamuksia ja kyynisyyttä ratkaisuvaihtoehtojen kanssa.

Ratkaisuiden ideoinnissa alkuun pääsemiseksi ohjattiin aluksi kysymään vierustoverilta, mikä on kännykässä hänen lempisovelluksensa. Seuraavaksi mielikuvissa yhdistettiin tuo sovellus omaan suosikkiin ja mietittiin, millainen palvelu syntyisi, jos nämä kaksi palvelua yhdistettäisiin. Päädyimme tässä vaiheessa parini kanssa pohtimaan, mitä syntyisi kun Reittioppaan toiminnot yhdistettäisiin Instagramin ominaisuuksiin.

Seuraavaksi pyydettiin pohtimaan, mitä ominaisuuksia omasta suosikkisovelluksesta voisi viedä valittuun oman arjen ongelman ratkaisuun? Tai millainen palvelusta tulisi, jos sen käyttäjä olisikin pieni lapsi, vieraskielinen tai vaikkapa supersankari? Sitten selvitettiin googlailemalla, millaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja eri puolilla maailmaa on jo olemassa ja mietittiin, mitkä niiden ominaisuudet toimisivat yhdistettynä omaan ideaan.

Testaa klikkaako sitä banneria kukaan!

Ja sitten kylmä suihku niskaan! Tehtävänä oli soittaa viidelle alan asiantuntijalle ja kuulla kaikki syyt, miksi juttu ei toimisi. Tajuta, että oli kyhännyt aloittelijan tavoin palveluidean, jossa oli liikaa liikkuvia muuttujia, erilaisia selitettäviä elementtejä. Ilman kunnollista käsitystä siitä, kuka olisi palvelusta hyötyjä ja siitä maksava taho. Kokea törmäys siihen, että oli todellakin tuntemattomilla vesillä. Vailla dataa, jota ei ollut edes mahdollista ulkopuolisena saada.

Samaan aikaan kuitenkin oivalluksena mielessä kummitteli kysymys: miksen tee tätä useammin omassakin työssäni? Miksen kysy, anna eri mielipiteille tilaa jo ajatusten alkuvaiheessa, kun kaikki on vielä vietävissä toiseen suuntaan? Kuinka pitkälle voi väärien tietojen varassa edetä ja tehdä turhaa työtä?

Oli aika pelkistää. Miettiä, mitä palvelu tekisi, jos se saisi tehdä vain yhden asian.  Samalla piti selättää kuristava selittelyn tarve riisutulle versiolle ja näennäisen ylpeästi esitellä oma pitchinsä “Tällainen upea uusi juttu ja tämän hyödyn se käyttäjilleen tuo!”

Nyt edessä on pelottavin kaikista: idean testaus käytännössä.

Ohjaaja kannustaa: “Osta ideoimallesi tuotteelle verkkomainontaa, katso kiinnostaako ketään, klikkaako kampanjasivullesi.”

Puolustelin: “Enhän voi mainostaa sellaista, mitä ei ole olemassa eikä todennäköisesti tulossakaan”.

“Mikset voi?”


Haluatko apua omien ideoidesi ja olettamuksiesi testaukseen? Autamme mielellämme digitaalisten palveluiden ideoiden testaamisessa ennen sitoutumista tekniseen toteutukseen. Varmistetaan yhteistyöllä, että tekeminen keskittyy käyttäjälle merkityksellisiin asioihin. Ota yhteyttä!

Jätä yhteydenottopyyntö

Aiheet: Markkinointi, Oppiminen

Heli Järvenpää
Heli Järvenpää

Kirjoittamista ja laulamista rakastava markkinointipäällikkö.