Blogi

Hyvä käyttökokemus ei synny sattumalta

Kirjoitin aikaisemmin siitä, miten käyttäjätutkimukseen panostaminen maksaa itsensä takaisin. Tällä kertaa otin selvää, missä roolissa käyttäjätutkimus on yrityksissä joiden koko liiketoiminta perustuu omiin ohjelmistotuotteisiin. Valitsin esimerkeiksi kaksi usein käyttämääni SAAS-ohjelmistoa: ajanseurantaohjelmisto Toggl:in sekä digitaalisia miellekarttoja kehittävän RealtimeBoardin. Molemmat lukeutuvat käytettävyydeltään allekirjoittaneen ehdottomiin lempparisoftiin!

Käyttökokemus on ykkösprioriteetti

Togglilla käyttökokemus on nähty niin tärkeäksi asiaksi, että sitä varten on kokonaan oma User Engagement -tiiminsä. Ohjelmiston helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus on ykkösprioriteetti, koska asiakkaat käyttävät ohjelmistoa päivittäin työaikansa syöttämiseen ja seuraamiseen.

Käyttäjäpalautteen seuraamisen ja käyttäjätutkimusten tekemisen lisäksi Togglin tiimi tekee jatkuvasti AB-testausta nähdäkseen mitkä muutokset oikeasti helpottavat käyttäjiä. Togglin tiimi käy usein tapaamassa käyttäjiä oikeassa elämässä ymmärtääkseen paremmin miten ja miksi ohjelmistoa käytetään. Myös käyttäjien kipukohtien löytäminen on olennainen osa tapaamisia.

Käyttäjätutkimuksen vaikutus KPI-mittareihin

RealtimeBoardin tiimin mielestä käyttäjätutkimukset ovat tärkeä osa insightien ja aha-elämysten löytämistä. Tutkimusten avulla saadaan selville sellaisia asioita mitä kehittäjille ei välttämättä tulisi koskaan mieleen. Käyttäjätutkimuksilla on ollut myös positiivinen vaikutus RealtimeBoardin käyttämiin KPI-mittareihin, joita ovat esimerkiksi asiakasuskollisuus sekä käyttöaste.

RealtimeBoard ei rajoitu pelkästään miellekarttoihin vaan tarjolla on myös muita valmiita työskentelypohjia kuten esimerkiksi Business Model Canvas tai Gantt-kaavio. RealtimeBoardista löytyy lisäksi lukuisia palvelumuotoiluun käytettäviä valmispohjia, joita he luonnollisesti hyödyntävät omassa työssään. Toisin sanoen he käyttävät omaa tuotettaan sen saman tuotteen kehittämiseen. Meta-level to the max!

Kehitystyö noudattaa modernista ohjelmistokehityksestä tuttua kaavaa. Uudet ominaisuudet tuodaan rivakalla tahdilla käyttäjille, jotta niitä voidaan parantaa käyttäjäpalautteen eikä hypoteesien pohjalta.

RealtimeBoardin tiimi käyttää omaa tuotettaan päivittäin ja se on varmasti yksi syy tuotteen mainioon käyttökokemukseen.

Lopuksi haluaisin vielä sanoa, että tämä ei ollut maksettu mainos. Hyvin tehdyt ohjelmistot ansaitsevat arvoisensa huomion. Ja palatakseni aikaisempaan blogiin ja käyttäjätutkimusten ROI:hin - hyvä käyttökokemus poikii suosituksia (tämä blogi) ja suositukset poikivat uusia asiakkaita.

Thank you for your awesome replies and even more awesome products Pauline from RealtimeBoard and Küllike from Toggl!

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiin

Aiheet: Ohjelmistokehitys, Asiakaskokemus, Käyttökokemus

Juuli Kiiskinen
Juuli Kiiskinen

Teen Sysartilla markkinointia, designer-hommia ja oikeastaan mitä tahansa mikä vie firmaa eteenpäin.